Sieraden makers & dragers

Museum Volkenkunde: Sieraden – makers & dragers

kralen

Masai

In Museum Volkenkunde in Leiden kun je tot 3 juni 2018 de grootste verzameling sieraden in een Nederlands museum ooit bezichtigen. Ze komen uit de museumverzameling aangevuld met hedendaagse sieraden van toonaangevende ontwerpers uit de hele wereld, meer dan 1000 in totaal. Behalve ‘hoe mensen zich wereldwijd versieren’, zoomt de tentoonstelling ook volop in op de makers, maaktechnieken en bijzondere verhalen.

sieraad

Neusring

Raak geïnspireerd door het zien van zoveel mooie sieraden.

Ik heb in ieder geval ideeën opgedaan voor het maken van kettingen en kralen van bijvoorbeeld papier en van klei en papier.

sieraad

Broche ‘Marguerite’ van Aurélie Guillaume.

De tentoonstelling is ingedeeld naar de materialen nl. natuur, zilver, kralen en goud. Er zijn naast heel veel sieraden ook video’s van de makers en mooie foto’s.

modefoto

Natuur

De tentoonstelling begint met natuur. De natuur biedt een schat aan materialen die de mens op creatieve wijze gebruikt voor sieraden. Elk gebied kent zijn eigen bijzondere materialen: steen, jade, parelmoer, mensenhaar, vacht, plantaardige materialen (hout, kurk, bamboe, zaden en pitten) en kleurrijke vogels, materiaal van zee- en landdieren, zoals schelpen, ivoor, bot en een variatie aan klauwen.

oorsieraden

Akitai oorsieraden worden door Shuar mannen gedragen. Ze zijn gemaakt van dekschilden van kevertjes.

sieraad

De zaden van de plant jobstraan worden in delen van Nieuw-Guinea geassocieerd met de rouw. Weduwen dragen alleen sieraden van jobstranen.

 

schelp

Gegraveerde parelmoerschelp. De Aboriginals associëren parelmoerschelpen met water en spirituele krachten.

sieraad

Alleen de 4 hoektanden van een hond worden gebruikt in sieraden. In deze beenratel zijn 1000 tanden verwerkt. Honden komen niet veel voor in Oceanië en dat maakte tanden waardevol.

Zilver

Veel sieraden zijn gemaakt van omgesmolten zilvergeld en soms waren munten ook onderdeel van het sieraad. Zilver was een goede, waardevaste investering, licht om mee te nemen en het gaf de eigenaar aanzien.

Zilveren kronen werden gedragen door Sámi bruiden. Dit is begin 21ste eeuw nog steeds een levende traditie.

halsieraad

De Imazighen van Marokko zagen zilver als een gezegend metaal dat staat voor zuiverheid. Halssieraad samengesteld uit oudere sieraden. Kostbare sieraden zoals deze waren onderdeel van de bruidsschat.

 

 

 

 

 

 

 

 

kinsieraad

Kin- en halssieraden, het geluid dat de hangersmaken zou kwade geesten verdrijven.

 

Deze sieraden droegen de vrouwen rond de kin en de kaaklijn, vastgemaakt aan een doek of vastgestrikt langs het achterhoofd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kralen

Vermoedelijk zijn de vroegste kralen gemaakt van materiaal van zee- en landdieren. Pas later verscheen de glaskraal. Kralen zijn er in alle soorten en maten. Soms heeft de kleur van de kraal en het motief van het kralensieraad een betekenis, maar vaak ook zijn ze louter decoratief.

halssieraad

Glaskralen. vezel. leer, parelmoer, rijgen, leer bewerken, van voor 1939. Links een enkelsieraad, bovenstaand halssieraad.

 

 

 

 

 

 

 

dansschort

Dansschort maakte een Lou moeder voor haar dochter met kralen van haar eigen kostuum.

Borstsieraad van de Masaï. Runderleer, ijzer, koper, leerbewerken, van voor 1965.

 

 

 

 

 

 

De armband verbeeldt een horloge. Masaï, glaskralen, leer, leerbewerken, van voor 1983.

 

 

 

 

 

 

 

ketingen

Ongehuwde Samburu meisjes dragen veel losse kralenketingen. Het is een graadmeter voor aantrekkelijkheid. De meisjes krijgen de kettingen van bewonderaars.

Sinds 2000 werkt de Ugandese ontwerper Sanaa Gateja met papieren kralen, die hij inkoopt bij een groep vrouwen in het dorp Naziba. Het papier waarvan de kralen zijn gerold is afkomstig van oude tijdschriften.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Halssieraad

sieraad

Masaï liefdesbrieven. Hoe meer kralen liefdesbrieven een man droeg , hoe populairder hij was, van voor 1947.

kralenwerk

Joyce J. Scott is een Afro-Amerikaanse kunstenaar en sieradenontwerpster die kralenwerk gebruikt om een sociale en politieke boodschap over te brengen, 2009.

 

 

oorbellen

Anita Quansah met haar grote, opvallende sieraden reflecteert zij op haar Ghanese en Nigeriaanse achtergrond. Glaskralen. rocailles, Swarovski Kristal, leer, verilverde en vergulde kralen, 2016.

keramiek

Sieradenontwerpster Ineke Heerkens verwerkt keramiek tot kralen in haar sieraden. Keramiek, linnen, 2014

Goud

Goud staat bijna overal voor schoonheid, macht en aanzien. Omdat goud een zacht

oorknoppen

Sultanaat Aceh. Men hield van goud met een rode kleur.Dit word bereikt door goud met koper te mengen. Oorknoppen, filigrain, Indonesië 19de-20ste eeuw.

materiaal is, is het vooral geschikt voor sieraden.

broche

Broche in de vorm van de vogel Garuda, het rijdier van de god Vishnu. Bali, Indonesië, 19e eeuw.

 

 

 

 

 

 

 

gouden schijven

Gouden borden droeg men als borstsieraden en soms op het hoofd. Het sieraad was een statussymbool;

gouden borden

de borden verbeelden overwinningstekens, overgehouden aan legendarische voorouders en de door hen gewonnen oorlogen. Molukken, Indonesië, begin 20ste eeuw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

halssieraad

Manish Arora is een internationaal bekende modeontwerper, in Parijs. Beroemdheden uit Hollywood en Bollywood dragen zijn ontwerpen. Halssieraad 2013.

Ring juweliershuis Amrapali.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorhoofdsieraad

Voorhoofdsieraad. Het kettinkje kan aan het haar gehaakt worden, 2007

hanger

Amélie Spitz vermengt traditionele goudsmeedtechieken met moderne technieken (3D pen).
Hanger ‘Carnaval’ 2016.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot slot

Ik hoop dat je geïnspireerd, nieuwsgierig bent geworden en een bezoekje zult brengen aan  museum Volkenkunde in Leiden.

 

Facebooktwittermail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *